- Privacybeleid en uitgangspunten
- Verklarende woordenlijst
- Welke persoonsgegevens verwerken we?
- Het gebruik van uw persoonsgegevens
- Gerechtvaardigd belang
- Met wie delen we uw gegevens?
- Uw persoonsgegevens buiten de EER
- Zorgvuldigheid
- Hoe lang bewaren we uw persoonsgegevens?
- Geautomatiseerde besluitvorming en profilering
- Uw rechten
- Als u ervoor kiest geen persoonsgegevens te verstrekken
- Begrijpelijke taal en toegankelijkheid
- Contact opnemen met Qander
- Wijziging van de privacyverklaring
1. Privacybeleid en uitgangspunten
A. Wat zijn persoonsgegevens en wat is het verwerken daarvan?
Elk stukje informatie waarmee iemand kan worden geïdentificeerd, is een persoonsgegeven. Dat kan bijvoorbeeld uw naam of adres zijn, maar ook uw rekeningnummer, e-mailadres, leeftijd, telefoonnummer, het IP-adres van uw computer, uw BSN-nummer of gegevens van een overschrijving. Als er iets met persoonsgegevens wordt gedaan, bijvoorbeeld het beoordelen van een kredietaanvraag, heet dat verwerken. Ook verzamelen, vastleggen, structureren, opslaan, aanpassen, ordenen, opvragen, bekijken, delen, overdragen, analyseren en wissen of vernietigen zijn vormen van verwerken.
Regels voor het verwerken van persoonsgegevens staan, onder andere, in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG) en de Telecommunicatiewet. In Nederland houdt de Autoriteit Persoonsgegevens hierop toezicht.
B. Wat vertellen we in deze verklaring?
We zijn graag transparant en duidelijk. Daarom vertellen we in deze verklaring welke persoonsgegevens we gebruiken, waarom we dit doen en waarom we dit mogen doen.
We hebben altijd de volgende uitgangspunten bij de verwerking:
- U bent eigenaar van uw persoonsgegevens. U bepaalt daarom grotendeels zelf in welke mate we uw persoonsgegevens kunnen gebruiken of delen met het recht op inzage en het recht op gegevenswissing.
- We beheren uw persoonsgegevens altijd zorgvuldig en gaan daar betrouwbaar mee om.
- We beveiligen alle persoonsgegevens goed en beschermen deze op ieder moment tegen diefstal en misbruik.
- We gebruiken uw persoonsgegevens om u (beter) te leren kennen en om te kijken of onze producten (nog) bij u aansluiten.
- We gebruiken uw persoonsgegevens niet voor commerciële doeleinden van derden.
C. Uw persoonsgegevens
Qander Consumer Finance B.V. (hierna: Qander) is verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens. Qander is gevestigd in ’s-Hertogenbosch. Bij de Kamer van Koophandel (KvK) is Qander geregistreerd onder nummer 16082749. Qander is aangesloten bij de Vereniging voor Financieringsondernemingen in Nederland (VFN). Qander heeft voor het verstrekken van kredieten en voor financiële dienstverlening een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (AFM-vergunningsnummer 12011145). Qander heeft een FG die is aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De FG houdt toezicht op het correct verwerken van persoonsgegevens door Qander. Voor onze contactgegevens zie hoofdstuk 14.
2. Verklarende woordenlijst
|
Term |
Omschrijving |
|
Autoriteit Persoonsgegevens (AP) |
De onafhankelijke Nederlandse toezichthouder die is aangesteld voor het toezicht op het verwerken van persoonsgegevens. |
|
AVG - Algemene Verordening Gegevensbescherming |
De Europese regels en richtlijnen voor de verzameling, verwerking en opslag van persoonsgegevens binnen de Europese Unie (EU). |
|
Betrokkene |
Onder betrokkene verstaan we iedere natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd. In deze privacyverklaring bedoelen we hiermee vooral de klanten van Qander. |
|
Bijzondere persoonsgegevens |
Persoonlijke gegevens die betrekking hebben op bepaalde kenmerken, waaronder raciale of etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of filosofische overtuigingen, lidmaatschap van de vakbond, genetische gegevens, biometrische gegevens, gezondheids- of medische informatie, seksuele geaardheid. |
|
Cookies |
Cookies zijn kleine tekstbestanden die bij het bezoeken van een website op uw computer, tablet of smartphone worden geplaatst. In deze bestanden wordt informatie opgeslagen die bij een later bezoek kan worden herkend door de website of door derde partijen. Een belangrijke functie van cookies is om gebruikers van elkaar te onderscheiden. |
|
Europese Economische Ruimte (EER) |
Alle EU-landen plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland. |
|
Functionaris Gegevensbescherming (FG) |
Degene die binnen een organisatie erop toeziet dat de verwerking van persoonsgegevens in deze organisatie voldoet aan de wettelijke privacy vereisten. Onze FG is aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. |
|
Persoonsgegevens |
Gegevens die direct of indirect iets over u zeggen of tot u te herleiden zijn. Denk bijvoorbeeld aan uw naam, adresgegevens, leeftijd en telefoonnummer. Ook het IP-adres van computers en gegevens van een overschrijving vallen eronder. Een speciaal soort persoonsgegevens zijn bijzondere persoonsgegevens. |
|
PIFI |
Protocol Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële Instellingen. Qander neemt deel aan dit protocol. Op naleving hiervan wordt toegezien door de partijen die het protocol hebben opgesteld, o.a. de VFN. De AP verleent als privacy toezichthouder vergunningen voor de verwerking van strafrechtelijke persoonsgegevens en ziet toe op naleving van de privacyregels waaraan Qander in dit kader gehouden is. |
|
Prospect |
Potentiële klant in het aanvraagproces voor een lening bij Qander. |
|
UBO |
Ultimate Beneficial Owner. Dit betreft de uiteindelijke eigenaren van de tussenpersonen (intermediair, brokers) met wie Qander samenwerkt. In het kader van samenwerkingsovereenkomsten verwerkt Qander persoonsgegevens van de uiteindelijke eigenaren. In het kader van nakoming van de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme) en de Sw (Sanctiewet) moet Qander periodiek alle uiteindelijke eigenaren screenen. |
|
Verwerken van persoonsgegevens |
Alle handelingen die kunnen worden gedaan met persoonsgegevens, zoals verzamelen, vastleggen, opslaan, aanpassen, ordenen, bijwerken, wijzigen, bekijken, delen, overdragen, analyseren en verwijderen. |
|
VFN |
Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland is de branchevereniging voor aanbieders van consumptief krediet. De VFN stelt gedragsregels op voor haar leden om verantwoorde kredietverlening te bevorderen. Qander is hierbij aangesloten. |
|
Wettelijke grondslag voor verwerking |
Er moet voor Qander een wettelijke grondslag zijn om uw persoonlijke gegevens te verwerken. Wettelijke grondslagen zijn vastgelegd in de AVG. Qander gebruikt de volgende vier: 1. Toestemming - de betrokkene heeft duidelijk toestemming gegeven. Bijvoorbeeld voor het analyseren van uw bezoek op onze website om u persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen. 2. Overeenkomst - verwerking is noodzakelijk om een overeenkomst te kunnen sluiten en uit te voeren. Bijvoorbeeld voor het toesturen van de conceptovereenkomst per post of e-mail. 3. Wettelijke verplichting - verwerking is noodzakelijk om te voldoen aan de wet. Bijvoorbeeld het gebruiken van een kopie van uw identiteitsbewijs in het kader van onze wettelijke identificatie- en verificatieverplichting. 4. Gerechtvaardigd belang - verwerking is noodzakelijk voor het belang van Qander of de belangen van een derde partij, behalve als er een goede reden is om de gegevens van de betrokkene te beschermen die deze belangen opzij zetten. Bijvoorbeeld het verwerken van gegevens ten behoeve van direct marketing. |
3. Welke persoonsgegevens verwerken we?
De meeste persoonsgegevens die Qander verwerkt, worden aan ons verstrekt door uzelf of door een financieel tussenpersoon die namens u optreedt. Bijvoorbeeld bij de aanvraag of wijziging van een krediet of als we contact met u hebben. Ook verwerken we gegevens als u onze websites bezoekt. Hoe we met cookies omgaan, leest u in onze Cookieverklaring. Hieronder vertellen we welke categorieën van persoonsgegevens Qander verwerkt.
A. Klantgegevens
Zoals naam, adres, woonplaats, telefoonnummer, e-mailadres, identiteitsgegevens, geboortedatum, gezinssituatie en beroep.
B. Gegevens producten
Producten die we leveren zoals looptijd, ingangsdatum en maandelijkse verplichtingen.
C. Financiële gegevens
Informatie over bankrekeningnummer, saldo op de rekening en transacties zoals bijstortingen, opnames en andere betalingen.
D. Informatie verkregen uit communicatie
Opgenomen en bewaarde telefoongesprekken die we met u voeren. Voorafgaand aan de opname geven we aan dat het gesprek opgenomen kan worden en voor welke doeleinden we een opname kunnen gebruiken. Daarnaast kan Qander informatie van u krijgen via andere communicatiekanalen zoals het contactformulier op de website, de chatbot en/of e-mail.
E. Kredietwaardigheidsgegevens
Denk aan producten die u bij ons heeft, gegevens over uw financiële situatie (inkomen en lasten) en de gegevens voor krediet zoals de hoogte van uw maandelijkse hypotheeklast, loonstrook en bankafschrift.
F. Administratieve informatie
Zoals registratienummers en administratieve rapporten.
G. Gegevens die we van andere partijen ontvangen
Gegevens van deelnemers aan het PIFI, het Kadaster, de Kamer van Koophandel, het Bureau Krediet Registratie (BKR), uw partner (bij een gezamenlijke aanvraag), overheids- of wethandhavingsinstanties of uit openbare bronnen zoals het insolventieregister, externe marketingbureaus, handelsinformatiebureaus, kranten, internet, delen van sociale media die niet privé zijn, brondata, PSD2, financiële tussenpersonen en kredietvergelijkingssites als zij u bij ons introduceren.
H. Websitebezoek en gedrag
Denk hierbij aan cookies, uw IP-adres of informatie over de apparaten die u gebruikt.
I. Bijzondere persoonsgegevens en gegevens van strafrechtelijke aard
Volgens de wet is bepaalde gevoelige informatie een ‘bijzonder persoonsgegeven’. Denk hierbij aan informatie over uw gezondheid, politieke overtuiging, biometrische gegevens of seksuele geaardheid. Bijzondere persoonsgegevens en gegevens van strafrechtelijke aard verwerken we alleen als de wet ons toestaat dit te doen.
4. Het gebruik van uw persoonsgegevens
Qander mag persoonsgegevens verwerken als daar een wettelijke grondslag voor is. Er zijn zes verschillende grondslagen volgens de AVG. Hieronder leest u waarvoor wij uw persoonsgegevens gebruiken en op basis van welke grondslag(en) we dat doen.
A. Beoordeling van uw aanvraag voor een lening
Als u bij ons een lening aanvraagt, vragen we u een aantal gegevens aan ons te verstrekken. Met die gegevens kunnen we uw aanvraag in behandeling nemen en beoordelen of we aan u een lening kunnen verstrekken.
Wanneer u een lening aanvraagt, verwerken wij de door u verstrekte gegevens mede voor het beoordelen van uw kredietwaardigheid. Dit doen wij onder meer met behulp van geautomatiseerde besluitvorming en profilering. Zie hoofdstuk 10 voor extra informatie hierover. Qander beoordeelt uw kredietwaardigheid om verantwoord krediet te verstrekken en te voorkomen dat u financiële verplichtingen aangaat die mogelijk niet bij uw situatie passen. Voor deze beoordeling maken wij gebruik van:
- Informatie die u zelf aan ons verstrekt of via uw tussenpersoon aan ons verstrekt;
- Gegevens uit openbare bronnen en registers (zoals BKR).
Dit doen behalve uit het oogpunt van klantbelang ook om financiële risico’s te beheersen en om te voldoen aan wettelijke verplichtingen.
Heeft u vragen over hoe wij uw gegevens verwerken voor kredietbeoordeling? Zie hoofdstuk 14 voor onze contactgegevens.
We verwerken uw gegevens bij aanvraag voor een lening op basis van de grondslagen uitvoering van overeenkomst en wettelijke verplichting.
B. Beheer van uw lening
Tijdens de looptijd van uw lening gebruiken wij uw persoonsgegevens voor het ontvangen en administreren van uw aflossingen, mogelijke extra betalingen en/of voor het beheren van eventuele achterstanden.
Als we een lening met u hebben gesloten, moeten we op basis van wettelijke zorgplicht blijven controleren of de lening nog steeds past bij uw situatie, die sinds de dag van de aanvraag veranderd kan zijn.
Mocht u problemen hebben met betalen, gebruiken wij uw persoonsgegevens om contact met u op te nemen om passende betaalafspraken met u te maken. Hiervoor maken we onder andere gebruik van de Inkomen en Lasten Toets (ILT).
Mocht u in achterstand raken dan heeft Qander het recht om uw dossier over te dragen aan een gespecialiseerde kredietbeheerder en/of een incassobureau.
Van alle wijzigingen en correspondentie houdt Qander uw dossier bij en legt dit vast zodat we u kunnen informeren over alle door Qander met u gevoerde correspondentie.
We verwerken uw gegevens in dit geval op basis van de grondslagen uitvoering van overeenkomst en wettelijke verplichting.
C. Veiligheid waarborgen van onze klanten, onszelf en van de financiële sector, risico’s verkleinen en fraude voorkomen
Veiligheid is een ruim begrip. Hieronder leggen we uit wat wij daar mee bedoelen:
- Uw veiligheid met betrekking tot uw persoonsgegevens die we verwerken. We zijn verplicht deze te beschermen en adequaat te handelen als zich – onverhoopt – een risico openbaart.
- Onze eigen veiligheid, daarom onderzoeken we voorvallen die een bedreiging vormen voor onze financiële gezondheid en integriteit.
- We zijn verplicht volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) te controleren of u bent wie u zegt dat u bent. Dit doen we met ons proces van identificatie en verificatie. Ook screenen we volgens diezelfde Wwft periodiek al onze klanten. Ook de Sanctiewet (Sw) verplicht ons tot periodieke screening.
- De veiligheid en integriteit van de financiële sector. We zijn verplicht volgens onder meer de Wet op het financieel toezicht (Wft) en het PIFI-protocol de integriteit te bewaken.
PIFI-protocol
Het PIFI-protocol staat voor Protocol Incidenten Waarschuwingssysteem Financiële Instellingen. Dit systeem maakt het voor via brancheverenigingen aangesloten financiële instellingen mogelijk om te onderzoeken en te registreren of iemand een bedreiging voor een financiële instelling kan vormen. Dit kan bijvoorbeeld zo zijn als iemand eerder bij een financiële instelling heeft gefraudeerd. Bij het gebruik daarvan houden we ons aan het PIFI-protocol dat hiervoor is opgesteld en dat is goedgekeurd door de Autoriteit Persoonsgegevens. Als er aanleiding toe is, controleren wij uw gegevens bij bijvoorbeeld uw werkgever en/of uw bank.
We voeren verschillende acties uit om veiligheid te kunnen waarborgen. Zo doen we onderzoek naar mogelijk frauduleuze activiteiten bij aanvragen en verstrekte kredieten. Deze gegevens gebruiken we om te onderzoeken of, en zo ja, hoe we de manier kunnen verbeteren waarop we financiële criminaliteit kunnen voorkomen.
We verwerken uw gegevens in dit geval op basis van de grondslagen uitvoering van een overeenkomst, gerechtvaardigd belang en wettelijke verplichting.
D. Verbeteren van onze dienstverlening & marketing
We bekijken steeds hoe we onze producten en diensten op de beste manier aan u kunnen leveren. Zo testen we nieuwe producten en ontwikkelen we nieuwe manieren van dienstverlening. Hiervoor anonimiseren we uw persoonsgegevens zodat deze niet meer naar u te herleiden zijn.
Daarnaast zien we op basis van uw gebruik en uw feedback welke producten of diensten voor u van belang zijn en kunnen we onze producten of diensten verder ontwikkelen en onder uw aandacht brengen door middel van e-mails en postmailings. Ook maken we gebruik van (gepersonaliseerde) advertenties op websites van andere partijen en social media. Als u hier bezwaar tegen heeft, kunt u dit aan ons laten weten. Zie hoofdstuk 14 voor onze contactgegevens.
We verwerken uw gegevens in dit geval op basis van de grondslag gerechtvaardigd belang.
Als u bij ons een aanvraag indient, vragen wij uw toestemming om u mogelijke nieuwe aanbiedingen te doen voor een lening. Wij benaderen u alleen als u toestemming geeft en tot maximaal één jaar na verleende toestemming. Daarnaast kunt u uw eerder verleende toestemming ieder moment intrekken of anderszins ongedaan maken. Zie hoofdstuk 14 voor onze contactgegevens.
We verwerken uw gegevens in dit geval op basis van de grondslag toestemming.
E. Uitvoeren van bedrijfsprocessen, intern management en controles
We onderzoeken mogelijke trends, problemen, oorzaken van fouten en risico’s in onze interne bedrijfsvoering. Hiervoor voeren we verschillende controles, analyses en audits uit. Deze zijn bedoeld om onze bedrijfsprocessen te bewaken en te verbeteren. Dat doen we bijvoorbeeld om te controleren of (nieuwe) regels goed worden nageleefd. Zo kunnen we klachten en schade voorkomen. Ook kunnen we zo bijsturen als het kredietrisico voor Qander niet langer passend is. Hiervoor hebben we rapportages waarin we het kredietrisico doorlopend inschatten.
We verwerken uw gegevens in dit geval op basis van de grondslagen uitvoering van een overeenkomst, wettelijke verplichting en gerechtvaardigd belang.
Contact opnemen aan de hand van een contactformulier
Wanneer u gegevens achterlaat via één van onze contactformulieren, verwerken wij die gegevens om contact met u op te nemen en/of uw gestelde vraag te beantwoorden.
We verwerken uw gegevens in dit geval op basis van de grondslag uitvoering van overeenkomst.
5. Gerechtvaardigd belang
Eén van de grondslagen voor de verwerking van uw persoonsgegevens is ‘gerechtvaardigd belang’. Dat is een bijzondere grondslag, omdat we daar pas gebruik van kunnen maken als ons belang om uw persoonsgegevens te verwerken zwaarder weegt dan uw recht op privacy. In onderstaande gevallen is dat zo:
- We beschermen eigendommen en persoonsgegevens van u, van ons en van anderen.
- We beschermen onze eigen financiële positie.
- We doen aan fraude-opsporing om schade voor u en voor ons te helpen voorkomen.
- We houden u op de hoogte van productveranderingen en commerciële aanbiedingen.
- We voeren statistisch onderzoek uit.
Bij de verwerking van persoonsgegevens schenken we dus aandacht aan uw belang, ons belang en het belang van derden, zoals de financiële sector in Nederland. Zonder verwerking van persoonsgegevens kunnen we deze belangen niet borgen. Deze belangen en de belangen die daarmee samenhangen zijn zo groot, dat het is toegestaan dat we daarvoor uw persoonsgegevens verwerken. Uiteraard gaan we ook in deze gevallen zorgvuldig om met uw persoonsgegevens en verwerken we niet meer gegevens dan nodig.
6. Met wie delen we uw gegevens?
We behandelen uw persoonlijke gegevens vertrouwelijk en in overeenstemming met verschillende wetten. Het kan voorkomen dat wij uw persoonsgegevens (moeten) delen met andere organisaties. Dit zijn verwerkers of verwerkingsverantwoordelijken. Met hen delen we alleen informatie die nodig is. Met verwerkers sluiten we overeenkomsten waarin afspraken staan over bescherming en gebruik van uw persoonsgegevens.
Hieronder staan categorieën van bedrijven of organisaties met wie wij samenwerken.
- Tussenpersonen/ intermediairs
- Administratief dienstverleners
- Identiteitscontrolebureaus
- Kredietinformatiebureaus
- IT-dienstverleners
- Marketingdienstverleners
- Deelnemers PIFI (zie 4C)
- Nederlandse toezichthouders
- Europese toezichthouders
- Verschillende overheidsorganisaties
- Zakelijke dienstverleners, zoals gerechtsdeurwaarders en incassobureaus
Overdracht schuldvordering
Qander kan er ook toe gebracht worden persoonsgegevens door te geven aan financiële partners in het kader van een overdracht van schuldvordering, bijvoorbeeld securitisatie- of mobilisatievehikels, alsook aan andere overnemers van de schuldvordering of tussenpersonen, zoals vervangende dienstverleners (back-up servicers) en veiligheidsagenten (security agents).
7. Uw persoonsgegevens buiten de EER
De AVG geldt voor alle landen van de Europese Economische Ruimte (EER), dat zijn alle landen van de Europese Unie plus Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. We streven ernaar dat persoonsgegevens niet buiten de EER worden verwerkt. In sommige gevallen kan het voorkomen dat uw persoonsgegevens ook buiten de EER worden verwerkt. Voor de verwerking van persoonsgegevens buiten de EER gelden extra regels ter bescherming van uw gegevens. Qander werkt samen met enkele bedrijven die buiten de EER zijn gevestigd. In enkele gevallen biedt het adequaatheidsbeleid waarborg bijvoorbeeld als landen zijn genoemd op de EU-lijst van veilige landen. In overige gevallen zorgt Qander voor voldoende waarborg voor de bescherming van uw persoonsgegevens zoals met het sluiten van Standard Contractual Clauses in voorkomende gevallen.
8. Zorgvuldigheid
We bewaren persoonsgegevens zorgvuldig en nemen organisatorische en technische beveiligingsmaatregelen om uw privacy te beschermen. We investeren in onze systemen, procedures en mensen. We zorgen ervoor dat onze manier van werken past bij de gevoeligheid van uw persoonsgegevens en maken onze medewerkers ervan bewust dat het belangrijk is om veilig om te gaan met uw persoonsgegevens. Om misbruik te voorkomen kunnen wij hier niet in detail treden over de exacte maatregelen die we nemen.
9. Hoe lang bewaren we uw persoonsgegevens?
We gaan zorgvuldig om met uw persoonsgegevens, ook als u niet langer klant bij ons bent. Zolang u klant bent, gebruiken we uw gegevens om u producten en diensten te leveren zoals we in deze verklaring beschrijven. Bent u niet langer klant bij ons? Dan bewaren we uw gegevens niet langer dan noodzakelijk is om een van de volgende redenen:
- Reageren op vragen of klachten.
- Aantonen dat we u eerlijk hebben behandeld.
- Voldoen aan wettelijke verplichtingen.
- Voldoen aan verplichtingen uit het PIFI-protocol (zie 4C).
Wettelijk is Qander verplicht uw gegevens na inlossing van uw lening en einde contractdatum 7 jaar te bewaren.
In het volgende overzicht staan enkele afwijkingen op deze standaardbewaartermijn.
|
Klantsituatie |
Bewaartermijn |
|
Uw aanvraag voor een lening is afgewezen |
Maximaal 3 maanden na aanvraagdatum |
|
Bewezen frauduleuze aanvraag |
Tot einde registratie |
|
U heeft toestemming gegeven om aanbiedingen voor leningen te ontvangen
|
Totdat u de door u gegeven toestemming intrekt (dit mag u altijd doen) of maximaal 1 jaar na gegeven toestemming |
10. Geautomatiseerde besluitvorming en profilering
Geautomatiseerde besluitvorming
In ons aanvraagproces maken we gebruik van geautomatiseerde besluitvorming om te kunnen beoordelen of u in aanmerking komt voor een lening. Op basis van de gegevens die u aanlevert en die wij via een derde partij verzamelen controleert ons systeem of u voldoet aan onze acceptatiecriteria. U kunt hierbij denken aan zaken als een eventuele registratie bij BKR, uw persoonlijke situatie, uw financiële gegevens, uw kredietwaardigheidsgegevens en/of normen die de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) eist voor het verstrekken van een lening. Als uit deze controle blijkt dat u niet in aanmerking komt voor een lening, ontvangt u hiervan een bericht. Als blijkt dat uw aanvraag wel in aanmerking kan komen voor een lening, beoordeelt een van onze medewerkers uw aanvraag.
Profilering
Wij maken gebruik van profilering in ons aanvraagproces en in de beheerfase van de lening. Dat helpt ons met het voorspellen hoe u zich zult gedragen op financieel gebied, bij het bestrijden van fraude, het opmerken van ongebruikelijke transacties en het voldoen aan onze (wettelijke) verplichtingen in het kader van zorgplicht en risicobeheer.
Creditscoring
Een andere geautomatiseerde techniek die we gebruiken is creditscoring. Dat is een methode om uw kredietwaardigheid voor een lening te bepalen. Op basis van uw gegevens maken we een inschatting hoe waarschijnlijk het is dat u aan uw betalingsverplichting kunt voldoen. De uitkomst van de creditscoring kan invloed hebben op de beslissing of u in aanmerking komt voor een lening en op de hoogte van het rentepercentage. Door creditscoring en andere technieken te gebruiken, kunnen we uw kredietaanvraag eerlijk, snel en efficiënt beoordelen en op basis van de uitslag een passende offerte voor u opmaken. Daarnaast kunnen wij uw gegevens ook gebruiken voor het trainen en verbeteren van onze score- en risicomodellen. Hierbij houden we rekening met dataminimalisatie en anonimiseren we gegevens als dit mogelijk is.
Bij het gebruik van geautomatiseerde besluitvorming en profilering heeft u een aantal rechten. Meer informatie hierover vindt u in hoofdstuk 11.
11. Uw rechten
Met betrekking tot de verwerking van uw persoonsgegevens heeft u een aantal rechten. Voordat we u toegang geven tot uw persoonsgegevens, controleren we uw identiteit en verifiëren we deze. Op deze manier beschermen we u tegen identiteitsdiefstal en financiële criminaliteit. Het kan zijn dat we u verschillende vragen stellen om ervan overtuigd zijn dat we u aan de lijn hebben en niet iemand die zich voordoet alsof u het bent. Ook stellen we u meerdere vragen om zeker te weten dat we uw verzoek goed hebben begrepen.
Het recht op inzage in uw persoonsgegevens
Wilt u weten welke gegevens we van u gebruiken? Een gedeelte hiervan kunt u inzien via de Selfservice. U kunt ons altijd vragen welke persoonsgegevens wij van u gebruiken.
Het recht op rectificatie (wijziging)
Het is voor u en voor ons belangrijk dat alle persoonsgegevens die we gebruiken juist, actueel en relevant zijn. Wij vragen u regelmatig om uw gegevens te controleren. Klopt iets niet? Neem dan contact op om uw gegevens aan te passen. Sommige gegevens kunt u wijzigen via de Selfservice.
Het recht op verwijdering van uw persoonsgegevens
U heeft het recht te vragen uw persoonsgegevens te verwijderen. Uw persoonsgegevens verwijderen we alleen als dit mogelijk is. We hebben de wettelijke plicht uw gegevens tot 7 jaar na afloop van een lening te bewaren. Zodra het kan, verwijderen we uw persoonsgegevens definitief.
Het recht van gegevensoverdraagbaarheid
U heeft het recht uw persoonsgegevens te ontvangen in een gestructureerd, veelgebruikt en machinaal leesbaar formaat. U kunt vragen uw persoonsgegevens rechtstreeks aan een andere organisatie/financiële instelling over te dragen.
Het recht op beperking van verwerking
Dit houdt in dat wij de verwerking van de gegevens tijdelijk “bevriezen”. U kunt zich in vier situaties op dit recht beroepen:
- In afwachting van de beoordeling van een correctieverzoek.
- Als uw persoonsgegevens eigenlijk gewist moeten worden en u dit niet wilt.
- Als wij de gegevens niet langer nodig hebben, terwijl u deze nog wel nodig heeft voor (de voorbereiding op) een rechtszaak.
- In afwachting van de beoordeling van een bezwaar.
Het recht van bezwaar tegen verwerking
U kunt bezwaar maken tegen het verwerken van uw persoonsgegevens als we uw gegevens verwerken in het kader van direct marketing, in ieder bericht van ons staat hoe u dat kunt doen. U ontvangt dan geen commerciële uitingen meer van ons. U kunt ook bezwaar maken als u vindt dat uw specifieke situatie daar aanleiding toe geeft. Wij toetsen uw bezwaar tegen verwerking op grond van een gerechtvaardigd belang zorgvuldig en als het nodig is, stoppen wij met de verwerking van uw persoonsgegevens. Zolang uw bezwaar in behandeling is, stellen we een beperking van de verwerking in.
Het recht op mededeling
U heeft het recht om te weten wanneer uw gegevens worden opgenomen in het kader van het Protocol Incidenten Waarschuwingssysteem Financiële Instellingen (PIFI). Alleen in uitzonderingssituaties zullen we u hiervan niet op de hoogte brengen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer de rechten of vrijheden van anderen beschermd moeten worden.
Het recht op menselijke tussenkomst
Als uw aanvraag geautomatiseerd beoordeeld is, heeft u het recht om deze opnieuw te laten beoordelen door één van onze medewerkers. U kunt dit verzoek indienen door een reply te sturen op het emailbericht waarin u de afwijzing heeft ontvangen of u neemt telefonisch contact met ons op via 073-6462525. Als u uw lening heeft aangevraagd via een tussenpersoon kunt u deze vragen om een herbeoordeling.
Recht om gegeven toestemming altijd in te trekken
U heeft op elk gewenst moment het recht uw aan ons verleende toestemming in te trekken. Zodra u ons laat weten uw toestemming in te trekken zullen wij dit altijd direct voor u regelen. In hoofdstuk 14 ziet u hoe u met ons contact kunt opnemen.
Het recht om een klacht in te dienen bij de toezichthoudende autoriteit
Bent u van mening dat Qander uw rechten als betrokkene schendt? In dat geval kunt u zich wenden tot de Autoriteit Persoonsgegevens om daar een klacht in te dienen. Voor meer informatie over hoe dit in zijn werk gaat, kunt u terecht op de website van de toezichthouder.
12. Als u ervoor kiest geen persoonsgegevens te verstrekken
We zijn wettelijk verplicht om bepaalde persoonsgegevens te verwerken om onze taken goed uit te kunnen voeren. Daarnaast hebben we bepaalde persoonsgegevens nodig om te beslissen of we een overeenkomst met u willen aangaan en deze vervolgens na te komen. Als u ervoor kiest om ons geen persoonsgegevens te verstrekken, kunnen wij u geen lening verstrekken.
13. Begrijpelijke taal en toegankelijkheid
We hebben uiterste zorg besteed aan ons taalgebruik in deze privacyverklaring. We willen dat deze voor u zo prettig mogelijk en gemakkelijk leest. Ingewikkelde juridische taal proberen we zoveel mogelijk te voorkomen net als het gebruik van vaktermen. Waar dat niet kan, hebben we voor aanvullende uitleg gezorgd. Ook willen we dat deze privacyverklaring makkelijk vindbaar is. De privacyverklaring sturen we standaard mee met al onze offertes. Ook zorgen we ervoor dat de meest recente versie van de privacyverklaring makkelijk vindbaar is op onze website.
14. Contact opnemen met Qander
U kunt contact met ons opnemen door een antwoord te sturen op een mail die u van ons ontvangen heeft. U kunt daarnaast een mail sturen naar klantenservice@qander.nl. Of u belt met onze klantenservice (telefoonnummer 073-6462530). Een brief kunt u sturen naar ons postadres Antwoordnummer 13035, 5200 VE ’s-Hertogenbosch. Een postzegel is niet nodig. Op onze website kunt u ons contactformulier invullen en opsturen. Tot slot kunt u contact opnemen met onze Functionaris Gegevensbescherming via fg@qander.nl.
15. Wijziging van de privacyverklaring
Deze privacyverklaring kan worden aangepast aan gewijzigde wet- en regelgeving en/of aan de wijze waarop we persoonsgegevens verwerken. Deze versie is van november 2025. De meest recente versie vindt u altijd op www.qander.nl/privacyverklaring.